איפה כדאי להשקיע

איפה כדאי להשקיע כסף בשנת 2024? סקירה מקיפה

איפה להשקיע כסף? סקירה מקיפה של אפשרויות השקעה מומלצות בניסיון לענות על שאלה אחת חשובה: איפה הכי כדאי להשקיע את הכסף שלכם ב-2024. נדל"ן, מניות או אפיק אחר.

החברה למימוש קרקעות

זמן קריאה: 6 דקות
איפה כדאי להשקיע

משבר הקורונה העולמי הדגיש ביתר שאת את החשיבות העצומה של ניהול ותכנון פיננסי נכון. בארץ, המשבר הביא לעלייה חדה באבטלה, כאשר בשיא המשבר נוספו כמיליון איש למעגל האבטלה.

לצד זאת, היו כאלו שדווקא הצליחו לחסוך סכומי כסף בלתי מבוטלים בשתי שנות הקורונה, וכעת מחפשים היכן לשים אותו על מנת להגדיל את הונם ולהבטיח את עתידם הפיננסי.

בעולם שבו ביטחון כלכלי איננו דבר מובן מאליו, משקיעים רבים שצברו חסכונות שואלים את עצמם איפה כדאי להשקיע את כספם בשנת 2024, ואיך לבנות מהלך השקעה נבון שיניב תשואה ורווחים נאים לאורך זמן.

האם כדאי להשקיע בשוק ההון, באגרות חוב או מניות? במכשירים לחסכונות פיננסיים למיניהם כמו קופת גמל להשקעה, קרן השתלמות או ביטוח מנהלים? או אולי דווקא בנדל”ן? הכתבה שלפניכם תנסה לענות על השאלות הללו.

 

השקעות בשוק ההון – אילו אפשרויות קיימות?

שוק ההון מעמיד מגוון רחב של מסלולי השקעה ברמות סיכון משתנות. אפיקי השקעה נפוצים הם השקעה במניות, במדדי מניות ובאגרות חוב (אג”ח).

השקעות הון יכולות להתבצע באופן ישיר דרך חשבון הבנק האישי או לחילופין באמצעות בתי השקעות. השקעות ישירות מתאימות יותר למשקיעים מנוסים וחובבי סיכון שמעורים היטב בשוק ההון.

השקעות דרך חברות פיננסיות עשויה להתאים יותר לאדם המצוי שאיננו בקיא בכל רזי שוק ההון. בתי ההשקעות השונים מציעים מגוון מכשירים דרכם ניתן להשקיע, כמו למשל קופת גמל להשקעה וקרן השתלמות.

מי שבוחר לשים את כספו בקופת גמל להשקעה או בקרן השתלמות יכול לשלוט בתמהיל השקעה מותאם אישית וליהנות מניהול מקצועי של ההשקעה בעלות נמוכה יחסית.

היתרונות בקופת גמל להשקעה הם בעיקר האפשרות לדחיית מס רווחי הון עד למשיכת הכספים מהקופה (ואף פטור במידה והמשיכה נעשית  בגיל הפרישה) ונזילות ההשקעה בשל האפשרות למשוך את הכספים בכל זמן.

החיסרון הוא בקיומה של תקרת הפקדה שנתית. היתרון המרכזי בהשקעה בקרן השתלמות הוא הפטור ממס על הרווחים, אך היא נחשבת להשקעה נזילה פחות מקופת גמל להשקעה.

ככל שמדובר בהשקעות בשוק ההון, חשוב לבנות את תיק ההשקעה באופן שמתאים לפרופיל האינדיבידואלי של המשקיע.

בבואכם לבצע השקעת הון, חשוב ללמוד על סוג ההשקעה מבעוד מועד, להבין את היתרונות ופוטנציאל התשואה בטווח המידי והארוך מבלי להזניח את החסרונות ורמות הסיכון. כמו כן, חשוב להתאים את אופן ההשקעה הנבחר ליכולות וליעדים הפיננסיים של המשקיע.

 

השקעות הון או השקעות נדל”ן?

העובדה ששוק ההון במצבו הנוכחי טומן בחובו רמות סיכון לא קטנות היא כבר בגדר סוד שידוע לכל. השקעות הון, שבזמנים רגילים גם כך נתונות לתנודות ושינויים בשוק, הפכו לבלתי יציבות אף יותר לנוכח משבר הקורונה והשפעותיו.

ביחד עם פרמטרים אחרים כמו הריביות הנמוכות, משקיעים ישראלים רבים נוטים להעדיף ערוצי השקעה סולידיים ובטוחים יותר. בראש ובראשונה, מדובר בהשקעות נדל”ן.

אם בעבר ספירת הנדל”ן הייתה שמורה אך ורק למשקיעים “כבדים” שמחזיקים בסכומי כסף גדולים במיוחד, כיום קיימות מגוון הזדמנויות השקעה גם בסכומים צנועים יותר.

עולם הנדל”ן מציע כיום קשת רחבה של אפיקי השקעה בנכסים, לרבות: השקעה בנכס למגורים, נכסים לצרכי מסחר או שטחי משרדים; השקעות נדל”ן בארץ או בחו”ל; השקעות במרכז הארץ או בפריפריה; והשקעות בשטחים חקלאיים ובקרקעות שהופשרו או שמצויות בתהליכי הפשרה ושינוי ייעוד לקרקע זמינה לבנייה.

השקעה בנכסים בארץ ובחו”ל הפכה פופולרית עבור משקיעי נדל”ן מנוסים כמו גם עבור משקיעים פרטיים שביקשו אפיקי השקעה יציבים בתשואה גבוהה.

רכישת יחידות השקעה בפרויקטי נדל”ן בשלבים הראשונים שלהם אפשרה למשקיעים לרכוש בסכומים נמוכים יחסית שטחים שערכם עלה באופן דרמטי בתוך זמן קצר יחסית  בין השאר, ראינו עליה בכמות ההשקעות בשטחי משרדים, בעיקר באזורי פריפריה עם תחזיות צמיחה גבוהות; עלייה בהתעניינות בהשקעה בשטחים חקלאיים בפרויקטים בהם תהליך שינוי הייעוד של האדמות כבר החל ועוד.

אפשרויות אלה להשקעה בנדל”ן גם בסכומים שאינם מצריכים מימון יקר לאורך זמן הפכו, כאמור, את ערוצי ההשקעה בנדל”ן לנגישים עבור מספר רב יותר של אנשים, ולאטרקטיביים ביותר במהלך השנים האחרונות. אבל מה הביאה עימה התקופה האחרונה, ובמה כדאי להשקיע בשנת 2024?

 

איפה להשקיע כסף - נדלן
איפה כדאי להשקיע כסף

 

אז איפה להשקיע כסף בשנת 2024?

בשנים האחרונות נרשמה תנודתיות לא צפויה בשוק ההון ובהשקעה במניות. למרות הקורונה, אפיקי השקעה מומלצים בתחום הנדל”ן שמרו על האטרקטיביות שלהם, ואפשרויות חדשות להשקעות נדל”ן מומלצות סיפקו כר פורה למשקיעים בסכומים של עד 300,000 ₪, עם שיווק נכסים מסחריים במחירים התחלתיים ונמוכים טרם תחילת הבנייה, השקעה במגרשים חקלאיים שנמצאים על סף שינוי סטטוס, ועוד.

משקיעים ששואלים את עצמם איפה להשקיע כסף, מזהים כי אין עוד אפיק השקעה המספק יציבות, ביטחון, תחזית לתשואה גבוהה כל כך (לעיתים עם בטוחות), ונזילות יחסית – כמו השקעה בפרויקטי נדל”ן איכותיים.

 

 

השקעות מומלצות בנדל”ן – איפה להשקיע את הכסף?

כמובן שהרווחיות, שיעורי התשואה ויציבותה של כל השקעה מומלצת, קשורה בקשר ישיר והדוק לשאלה – איפה להשקיע בנדל”ן?

הנה כמה כלים כלליים שיסייעו לבחור איפה להשקיע את הכסף, בתחום הנדל”ן בשנה הנוכחית:

  • מיקום – במהלך שנת 2021 ולאור המיצוי בעתודות הקרקע בכל מרכז הארץ מגדרה ועד נתניה, ראינו כי גם פרויקטים הממוקמים בפריפריה זוכים להצלחה. התחבורה הציבורית, מחירים נמוכים ואוכלוסייה איכותית שזורמת החוצה ממרכז הארץ – הופכת פרויקטי נדל”ן באזורי הצפון והדרום רווחיים ואטרקטיביים במיוחד.
  • נדל”ן מסחרי מול נדל”ן למגורים – נראה כי השנה החולפת הייתה השנה שבה הגיעה האפשרות להשקיע בנדל”ן מסחרי אל ליבו של המשקיע הישראלי. אפשרויות להשקעה בנדל”ן מסחרי הן אטרקטיביות במיוחד, עם מחירים נמוכים ליחידת השקעהושכירות גבוהה ויציבה, המאפשרת תשואה גבוהה.
  • כניסה להשקעה בשלבים מוקדמים של הפרויקט – בדירות למגורים, מחירי הנכס נמוכים בממוצע ב – 20% “על הנייר”, כלומר, טרם השלמת בניית הנכס, ביחס למחירי הנכס לאחר השלמת בנייתו, ובנכסים להשקעה בפרויקטי ענק שטרם התחילה בנייתם, ההפרשים גדולים אף יותר. כך, גילו המשקיעים כי רכישת קרקע להשקעה, לעיתים כזו ששינוי הסטטוס שלה עוד לא הושלם, עשויה להתברר כבחירה רווחית במיוחד.
  • נכסי נדל”ן עצמאיים מול נכסים שהם חלק מפרויקט גדול – משקיע בנדל”ן יכול לבחור ברכישה עצמאית של משרד או דירה למגורים. מאידך, רכישת נכס נדל”ני כחלק מפרויקט (למשל ברכישת נכס בבניין דירות מחברת ניהול השקעות רכישת משרד באזור תעשייה חדש המתעתד להיבנות מספקת ביטחון ויציבות, ליווי מקצועי ושיתוף פעולה. כך, למשל, נכסים הממוקמים באזורים המיועדים להשכרה, למגורים או לעסקים, נהנים מקהל שוכרים יציב, זמין, ומשכירות גבוהה לתשואה רווחית במיוחד.

 

השקעה בקרקעות ב-2024 – מה חשוב לדעת?

כאמור לפי כלל האצבע שהוסבר בסעיף הקודם – ככל שנכנסים להשקעה בשלב מוקדם יותר, כך עולה התשואה הפוטנציאלית על ההשקעה. משמעות הדבר היא שלעיתים רכישת קרקעות תייצר אופק תשואה ניכר אף יותר מרכישת דירה או משרד להשקעה.

 

במה להשקיע - קרקעות

 

לפני שנצלול לעומק הנושא של השקעה בקרקעות, נפרט על שלושה סוגים של קרקעות להשקעה:

  • קרקעות שמיועדות לבנייה לצרכי מגורים – ובכלל זה מתחמים ושכונות מגורים שלמות.
  • קרקעות המיועדות לפיתוח תעשייתי או תעסוקתי – כולל מתחמי משרדים, קניות, מלונות, חניונים, מפעלים ועוד.
  • קרקעות חקלאיות – אשר אינן מיועדות לבנייה מידית אך עשויות לעבור תהליך של הפשרה ושינוי ייעוד בעתיד.

עם התדלדלות עתודות הקרקע לצד התמעטות הנכסים הזמינים להשקעה, ובשילוב עם גידול האוכלוסין הבלתי נגמר בישראל – קרקעות רבות בארץ עוברות תהליכי הפשרה ושינוי ייעוד או עתידות לעבור אותם. כפועל יוצא מכך, עולה קרנן של השקעה בקרקעות.

 

אז למה כדאי בכלל להשקיע בקרקעות, ומהם היתרונות באפיק השקעה זה?

השקעה בקרקעות שהופשרו או מצויות בתהליכי הפשרה ושינוי ייעוד מספקות אופציה אטרקטיבית להשקעה בנדל”ן בארץ.

משקיעים שניחנים באורך רוח = יוכלו ליהנות מפוטנציאל תשואה אדיר ממדים, שעשוי לעלות פי כמה מונים על התשואה מהשקעה בנכס בנוי. חשוב להבין שהשקעה בקרקעות היא תהליך ארוך יחסית, אך ככל שתהליכי ההפשרה, שינוי הייעוד והתכנון והבנייה על השטח מתקדמים, כך עולה פוטנציאל התשואה וערך הקרקע. התוצאה יכולה להיות רווח ששווה לכמה עשרות ואפילו מאות אחוזים יותר מהסכום שהושקע.

יתרון נוסף בהשקעה בקרקעות טמון בעובדה שלא מדובר באפיק שדורש התעסקות מתמדת, כמו שלרוב תדרוש השקעה בנכס בנוי.

בקרקעות להשקעה, אין צורך לנהל את הנכס עם פעולות כמו תיקון נזקים, מציאת שוכרים וחתימת חוזי שכירות, גביית דמי השכירות החודשיים וכיוצא בזאת.

במילים אחרות, השקעה בקרקעות נחשבת לנוחה שכן היא מצריכה כמעט אפס מאמץ בכל הקשור לניהול ואחזקה שוטפת. הדבר מאפשר חסכון בהוצאות ובעלויות ניהול, כמו גם בזמן ובכאבי ראש.

זאת ועוד, השקעה בקרקעות בישראל נחשבת לערוץ משתלם במיוחד, בין היתר הודות לשני יתרונות. ראשית, הקרקעות בארץ חוו עליית מחירים מטאורית, ועמה גם עלייה בתשואות הפוטנציאליות, הגבוהות גם כך.

הסיבה לעלייה המתמדת בשווי הקרקעות בארץ נעוצה במלאי ההולך ומתדלדל של קרקעות זמינות לבנייה או שמיועדות לבנייה בעתיד. הדבר נכון בעיקר לערים הגדולות במרכז הארץ, אך לא רק – גם בפריפריה ערך הקרקעות רק עולה ועולה ככל שעובר הזמן.

שנית, אחר וישראל מצויה במשבר דיור חריף למדי, הביקוש לקרקעות מופשרות ולקרקעות שמתעתדות להפוך לזמינות לבנייה מזנק בהתמדה. הדבר מביא לכך שתהליכי ההפשרה, שינוי הייעוד ואישורי הבנייה מתקבלים מהר יותר ביחס לעבר, מה שמזניק עוד יותר את ערך הקרקעות.

 

איך בוחרים פרויקט להשקעה?

משקיעים בישראל נוטים להעדיף השקעה בנדל”ן על פני ערוצי השקעה אחרים, זאת, בשל היציבות ועליות הערך המקושרים לנכסי נדל”ן בארץ ובמיקומים נבחרים בחו”ל. אבל יחד עם זאת, השקעה בנדל”ן היא השקעה מורכבת שחשוב להתנהל בה במקצועיות כבר בשלב איתור הנכס ובדיקות האטרקטיביות הראשוניות שלו, ועד לאחזקה השנתית,  ופוטנציאל עליית ערך הנכס.

אם גם אתם, כמשקיעים, מעוניינים לחקור את אפשרויות ההשקעה בשוק הנדל”ן בישראל, נמליץ לכם להיעזר בגורם מקצועי שיידע לסייע לכם, במיוחד כאשר אתם מחפשים אפשרויות להשקעה במיקומים מרוחקים ממקום המגורים שלכם.

חברה מקצועית תאפשר איתור פרויקטים בעלי אפשרות לתשואה גבוהה, ליווי בתהליך הרכישה, לעיתים אף סיוע במימון ועוד.

לקריאה נוספת: המדריך למחפשי קרקעות למכירה

מעוניינים להשקיע בקרקעות? הנה חלק מהפרויקטים שאנחנו משווקים כרגע

מתחם 9 אבן יהודה

אבן יהודה, מתחם 9

שכונת נחלת יהודה צפון

ראשון לציון, תוכנית רצ\במ\1\50\50

פארק עסקים מת"מ 2

חיפה, תוכנית חפ' 1704 ג'

ICON מתחם התחנה בנימינה

פארק העסקים במערב בנימינה

פרויקט גבעת טוסקנה

חיפה חפ/2000

בן יהודה צפון

כפר סבא, תוכנית מתאר כוללנית

ניוזלטר

רוצים להתעדכן בתכנים חדשים, ועידכונים בתחום הנדל”ן והקרקעות? הירשמו עכשיו

ניוזלטר

רוצים להתעדכן בתכנים חדשים, ועידכונים בתחום הנדל”ן והקרקעות? הירשמו עכשיו