היטל השבחה על קרקע חקלאית

מהו גובה היטל ההשבחה על קרקע חקלאית וכיצד להפחיתו

החברה למימוש קרקעות

זמן קריאה: 3 דקות
היטל השבחה על קרקע חקלאית

לא אחת בעלי המקרקעין צריכים לפתוח את הארנק ולשלם היטל השבחה. מהו אותו היטל? היטל השבחה על מגרש או על קרקע חקלאית לצורך העניין, הינו היטל שיש לשלם בעת שהמקרקעין משתבחים וכתוצאה מכך הערך שלהם עולה. למרות שמדובר בהיטל שרבים היו רוצים להימנע ממנו, הרי שמדובר על היטל בלתי נמנע, אך להפתעת רבים ישנן דרכים חוקיות המאפשרות להפחית את היטל ההשבחה על קרקע חקלאית.

היטל השבחה על קרקע להשקעה – מה חשוב לדעת?

בסופו של דבר מדובר במס המוטל על בעלי הזכויות במקרקעין. רבים מבעלי הקרקעות מוחים על היטל זה, ועל כן חשוב להבין את הרציונאל שמאחוריו: מאחר והנכס השתבח והערך שלו עלה, לדוגמא, בעקבות הפשרת הקרקע והפיכתה לזמינה לבניה, גם למדינה מגיע ליהנות מנתח ההשבחה. תשלום על השבחת קרקע חקלאית יכול להגיע בין היתר לאחר שישנן תכניות פיתוח והתחדשות עירונית.

הבקשה על תשלום היטל ההשבחה יכולה להגיע אל בעלי המקרקעין במקרים בהם התקבל אישור על היתר בנייה או תוספות בנייה, במקרים בהם ישנו ניצול זכויות בנייה בפועל, וגם כאשר ישנה עסקה למכירת הנכס, כלומר – בקשה להעברת זכויות במקרקעין.

איך מחושב היטל השבחה על קרקע להשקעה? המועד שבו התרחשה השבחה נחשב למועד הקובע לתשלום וממנו מחושב ההיטל. אם לדוגמא אושרה תכנית משביחה לפני כשלוש שנים, אך רק כיום בעל הנכס מבקש לממש את הזכויות שלו, חישוב ההיטל יבוסס על המועד שבו אושרה התכנית – לפני כשלוש שנים. יחד עם זאת, כן תתבצע גם הצמדה על פי מדדי המחירים ומדדי התשומות.

לאן הכסף שלכם הולך בסופו דבר?

המון בעלי נכסים רוצים לדעת לאן מגיע הכסף שלהם בסופו של דבר. אם כן, לכסף שמשולם כהיטל השבחה ישנה כתובת יעד והיא הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. תכלית הכספים היא עבור השקעה בפיתוח ציבורי בשטח בו נמצא הנכס שעליו משלמים את היטל ההשבחה.

 

 

איך ניתן להפחית את היטל ההשבחה על קרקע חקלאית?

האם ישנן דרכים להפחית את גובה ההיטל? ראשית, כן חשוב לדעת כי כדאי להסתייע באיש מקצוע – שמאי מקרקעין, שיוכל ללוות אתכם בדרככם. הסיבה היא שנדרש ידע רב ומעמיק בנושא היטלי השבחה, כאשר יבחנו כל האפשרויות בהתאם לסוג הנכס הספציפי ומידת הצמצום האפשרית של גובה ההיטל. איך ניתן להקטין את היטל ההשבחה? שמורה לכם הזכות להגיש ערעור על דרישת התשלום שקיבלתם, כאשר עליכם להגיש ערעור בתוך פרק זמן של עד חודש וחצי ממועד קבלת דרישת התשלום.

היטל השבחה על קרקע חקלאית

לצד קרקעות אחרת, אם ישנו מקרקעין עם סטטוס מיוחד הרי שהוא נחלה. המשמעות של נחלה הינה קרקע שהייעוד שלה הינו שימוש חקלאי, לרבות ייצור חקלאי. לרוב, אלו המחזיקים בנחלות אינם נחשבים בסטטוס של בעלי מקרקעין, אלא מוגדרים תחת “כבר רשות”, ויש להם חוזה מתחדש עם רמ”י והוא זה המתנה להם את השימוש בנחלה. אם כן, איך מתנהל תהליך השבחת קרקע חקלאית ומי צריך לשלם על ההשבחה במקרים שכאלו? בעל הקרקע הנמצא בסטטוס של “חוכר לדורות”, הוא זה שידרש לשלם את היטל ההשבחה.

האם ישנם מצבים של היטל השבחה לאחר הפשרת קרקע חקלאית?

בהחלט. ישנן לא מעט קרקעות חקלאיות שעתידות לשנות את הייעוד שלהן, מה שאומר שהן יפשירו בעתיד. קרקעות חקלאיות סומנו לא אחת כפוטנציאל השקעה איכותי, זאת מאחר והן מגלמות בתוכן את האפשרות להתעשר במהירות. בעת שהקרקע מופשרת ומשנה את הייעוד שלה, גם הערך שלה עולה – לעתים גם עד למאות של אחוזים. שימו לב כי במקרים שכאלו, לצד עליית הערך הגדולה שהופכת את ההשקעה לכדאית מאד עם ההפשרה, הרי שישנו גם היטל ההשבחה שיש לשלם בעקבות זאת.

גובה היטל ההשבחה על קרקע חקלאית שעברה שינוי ייעוד

היטל ההשבחה כאמור הינו מס שמוטל על בעל הקרקע לאחר שהיא עברה השבחה וערכה עלה (הופשרה) – גם במקרים בהם שונה הייעוד שלה וגם במקרים אחרים כמו הוספת זכויות. מה גובה ההשבחה? הוא עומד נכון להיום על 50% משווי ההשבחה בחיסור שווי הקרקע הקודם להשבחה. ישנם אלו שיאמרו כי מדובר על סכום גבוה, אך החישוב שצריך לעשות בסופו של דבר הוא של התשואה. כאמור, מי שמאשרת את תהליך ההשבחה וגם זו שאליה מגיע לבסוף התשלום על ההיטל, הינה הוועדה המקומית לתכנון ולבניה.

ניוזלטר

רוצים להתעדכן בתכנים חדשים, ועידכונים בתחום הנדל”ן והקרקעות? הירשמו עכשיו

ניוזלטר

רוצים להתעדכן בתכנים חדשים, ועידכונים בתחום הנדל”ן והקרקעות? הירשמו עכשיו