קרקע למשרדים השקעה

השקעה בקרקע למשרדים

החברה למימוש קרקעות

זמן קריאה: 3 דקות
קרקע למשרדים השקעה

השקעה בקרקעות חקלאיות ובקרקעות המצויות בהליכי שינוי ייעוד הפכה בשנים האחרונות לתפוח אדמה לוהט בעולם הנדל”ן, ובעוד אפשרויות ההשקעה באפיקים המסורתיים בתחום זה, כמו יחידות דיור לדוגמה, הפכו להיות עסק מאוד יקר עם דרישות סף גבוהות מאוד שלא פתוח לכל משקיע. דווקא ההשקעה בקרקעות עליהן מיועדים להיבנות משרדים בעתיד לאחר ההפשרה מסתמנת כערוץ השקעה כדאי, ויותר מכל, זמין וריאלי, והיום יותר מתמיד.

ובעוד רבים תוהים האם כדאי להשקיע בקרקע למגורים, יש לא מעט אנשים שמעדיפים להשקיע דווקא בקרקע למשרדים.

מהי השקעה בקרקע למשרדים?

קרקעות חקלאיות עוברות אט אט שינוי ייעוד ותהליך הפשרה. זה אומר שהן משנות את ייעודן מקרקעות חקלאיות לקרקעות שמיועדות לבנייה של בתים, בתי מלון, מרכזי מסחר, מרכזי תעשייה ותעסוקה וכדו’. תהליך ההפשרה הוא התהליך שהקרקע עוברת עד שהיא מאושרת לבנייה. זהו תהליך שדורש מעט סבלנות מהמשקיע, אך בשנים האחרונות אנו עדים ליותר ויותר פרויקטים מאושרים ושפע של קרקעות שנמצאות בשלבי בנייה מתקדמים.

מהם ההבדלים בין השקעה בקרקע שייעודה מגורים לבין קרקע שייעודה משרדים?

ההבדל בין ההשקעה בקרקע שמיועדת למגורים וקרקע שמיועדת למשרדים בא לידי ביטוי בעיקר במחיר, שכן קרקע שמיועדת למשרדים דורשת השקעה נמוכה יותר. אם נוסיף לדרישות הסף הנמוכות הללו, שיכולות לחסוך למשקיעי עשרות ואפילו מאות אלפי שקלים, את העובדה שבעת השכרת נכס בנוי, תשואת נכס מסחרי גבוהה בהרבה מזו של נכס למגורים הרי שזה נשמע כמו משהו ששווה בדיקה.

זה נשמע טוב, אבל זה לא מתאים לכל אחד

האמת היא, שלא לכולם מתאים ליהנות מיתרונות רכישת קרקעות למשרדים, ואף על פי שזו אפשרות נפלאה עבור מי שמחפש השקעה נמוכה יחסית עם סיכוי לתשואה גבוהה, אם המשקיע מחפש אקזיט מהיר, זו לא הזירה שמתאימה לא. חשוב לדעת, שהשקעה בקרקעות עבור משרדים או כל ייעוד אחר דורשת אורך רוח. קידום פרויקטים ואישורם בוועדות עד להפשרת הקרקע ופיתוח הפרויקט בפועל הוא תהליך שאורך מספר שנים. עבור מי שמחפש השקעה סולידית יחסית רכישת קרקעות למשרדים נחשבת לעסקה רווחית, שכן המחירים לא מפסיקים לעלות, מה שמגדיל את התשואה של המשקיע, וככל שהוא רוכש את הקרקע בשלב מוקדם יותר (לפני שאושרה לבנייה), כך התשואה שלו עשויה לגדול. כמו כן, ביחס להשקעה בנכס בנוי, כאן לא נדרשת תחזוקת נכסים, מה שהופך את ניהול ההשקעה להרבה יותר פשוט וקל.

 

 

תוספות של זכויות בניה בקרקע – במה מדובר?

שינוי הייעוד של הקרקע הוא חלק מתהליך ההשבחה שלה, שמעלה את ערכה. פרט לכך, ניתן להשביח את הקרקע על ידי הוספה או שיפור זכויות הבעלים על הקרקע על ידי הרחבת שטח הבנייה, קבלת היתרים לבניית קומות נוספות וכדומה. על ידי הרחבת הזכויות ניתן למעשה למקסם את התשואה ולהרוויח יותר.

כיצד באה לידי ביטוי הייחודיות של הפרויקטים החדשים בעולם הנדלן המציעים קרקעות לבניית משרדים ויחידות דיור?

בפרויקטים רבים שעומדים על הפרק ושאושרו כבר על ידי הוועדות השונות הולך ומתבסס קונספט בנייה חדש, ישנם לא מעט מקרים של עירוב שימושים, כלומר, שילוב של מספר ייעודי קרקע במתחם אחד, כמו מרכזי קניות ומשרדים לצד מרכזי חינוך ובנייני מגורים.

ניקח את פרויקט אנרג’י פארק בחדרה לדוגמה

במתחם שמשתרע על פני למעלה מ-860 דונם ממוקם במרכז הארץ, על כביש החוף בין חיפה לתל אביב, מתוכננים לקום 750,000 מ”ר למסחר ותעסוקה. במתחם צפויים להיבנות בנייני משרדים וחנויות בצמידות למרכז תחבורה ענק שמשלב חניונים ציבוריים, מסופי אוטובוסים ותחנת רכבת. האזור כולו נמצא בתנופת פיתוח והתפתחות המתחם והאזור נמצאת בשיאה. כבר כעת פועל במתחם קניון “מול החוף”, שמעליו יקומו 4 מגדלי משרדים להשכרה. לא הרחק משם ובסמוך לים צפויים לקום מלונות, פארקים וכ-10,000 יחידות דיור על פני בפרויקט רובע הים (חדרה עיר ימים). כבר כעת עיריית חדרה מעניקה תמריצים ליזמים, על מנת לקדם את הפרויקט, וכשלוקחים בחשבון את המיקום האסטרטגי והביקוש ההולך וגובר בסביבה למשרדים, מרכזים לוגיסטיים ופתרונות דיור במרכז, מסתמן שזו הזדמנות נפלאה להשקעה.

השקעה בקרקעות למשרדים – סיכום והמלצות

  • הביקוש הגובר וההיצע הנמוך של שוק הנדל”ן הוביל לתהליכים מתקדמים של הפשרת קרקעות חקלאיות ושינוי ייעודן למגורים, תעסוקה תעשייה ומסחר.
  • השקעה בקרקעות חקלאיות הרבה יותר זולה מהשקעה בנכסים, ולכן היא רלוונטית עבור משקיעים שמחפשים דריסת רגל בעולם הנדל”ן עם הון עצמי נוח ומצומצם יותר.
  • השקעה בקרקע למשרדים נחשבת להשקעה זולה מהשקעה בקרקע למגורים, ולכן היא אופציה נפלאה, שיש לה יתרונות רבים..
  • ככל שהמשקיע נכנס לתמונה בשלב מוקדם יותר (לפני שאושרה הבנייה), כך הסיכוי שלו לגרוף תשואה גבוהה יותר הולכים וגדלים.
  • עם זאת, ההשקעה בקרקעות למשרדים או מגורים דורשת אורך רוח ואינה מבטיחה רווחים מידיים למשקיע.

כיום מוצעות מגוון קרקעות להשקעה באזורי ביקוש ובמיקומים אסטרטגיים, ששווים בדיקה, אך מכיוון שהשקעה בקרקע היא תחום שדורש ידע וניסיון, כדאי להיעזר במומחה שידע לכוון את המשקיעים אל השקעה כדאית עם סיכויים לתשואה גבוהה ואחוזי סיכון מזעריים.

ניוזלטר

רוצים להתעדכן בתכנים חדשים, ועידכונים בתחום הנדל”ן והקרקעות? הירשמו עכשיו

ניוזלטר

רוצים להתעדכן בתכנים חדשים, ועידכונים בתחום הנדל”ן והקרקעות? הירשמו עכשיו